Discover - Experience - Dream: TRAVEL!

19 augustus 2010 - La Paz, Bolivia

Te veel gebeurd, gedaan, gezien en meegemaakt! Time flies when you’re having fun…...

Bijzondere vrienden gemaakt, genoten van het strand, de dieren, de salsa feestjes en de gezellige mensen op de Galápagos! Drie maanden op Isabela verbleven, het grootste eiland dat alleen maar uit zandweggetjes en puur natuur bestaat. De laatste zes weken in een lokaal huis gewoond met twee mensen nadat er een kamer vrij was gekomen. Gitaar aan het strand spelen, met het hondje aan het strand lopen en naar de surfers kijken! En natuurlijk het WK met z´n allen volgen met als enige NL op het eiland! Wat een feest...

Twee weken voordat ik vertrok is er een zeilboot gezonken, vlak voor de kust, met 12 mensen aan boord! Het hele eiland rukte uit om een man uit Denemarken te zoeken die de reddingsboot niet haalde maar hij spoelde helaas twee dagen later aan op het strand.. Om acht uur ´s avonds schipbreuk en om één uur in de nacht liep iedereen over het strand met zaklicht om tandenborstels, pakjes soep, sokken en het hele schip in delen te vinden over 500 meter strand. Onwerkelijk om te zien en de lokale mensen maakten er mooi gebruik van en gingen er met volle dozen ervandoor!

En toen was het tijd om te gaan want ik had geen visa meer.... Het militaire vliegtuig weer in met een super kabaal en plaats genomen op van die rode zitnetten. Nadat drie keer de motor uitviel en we het vliegtuig weer uit moesten, is het de vierde keer weer aangedraait, allemaal rennen het vliegtuig weer in en opstijgen maar! Wat een kabaal maar super leuk om mee te maken!

Illegaal in Ecuador! Twee weken over m´n visa. Probeerde de grens over te steken om 1 uur ´s nachts… Ja mevrouw, u komt vanacht het land niet uit! Mijn bus reed mooi weg, stond ik daar bepakt en al te bevriezen met een gans als gezelschap! Wakwak… Na een uur wachten riep de immigratie medewerker me naar een speciaal verscholen raam en vroeg me hoeveel contante dollars ik op zak had! 100 dollar zei ik, ok prima zegt hij, betaal buiten de camera om en ik zet je uitgangs stempel! Thanks corruptie, 100 dollar korting op de normale boete en geen zwarte stempel in het paspoort!

Van Guayaguil naar Lima gereist in de bus en na 38 uur aangekomen om pa & ma van het vliegveld te halen! In Lima lekker bijgekletst en 3,5 week gezellig samen door Peru heen gereisd. Een trekking van drie dagen in de Colca Canyon gedaan, van 3800 naar 1200 meter door de bergen! De Colca Canyon is twee keer zo diep als de Grand Canyon en zelfs nog condors gespot! De eerste dag met een leuke NL groep vijf uur naar beneden afdalen om te overnachten in een klein dorpje naast de rivier. De tweede dag na vier uur wandelen heerlijk in het zwembad gedoken en de derde dag vier uur lang naar boven trappenlopen! Bagage op de ezel geknoopt en Mozes heeft ook de top van de berg gehaald! (Ma met een houten stok naar boven!) Met een super mooi uitzicht lijkt alles minder zwaar! En afgesloten met een avond dansen in een Peruaanse bar, die mensen kunnen wel een feestje maken..

Samen doorgereisd naar Puno om het Titicacameer te bezoeken en de floating islands te zien wat een grote touristische flop was maar wel grappig. En de grens met Bolivia overgestoken waarvan we zelfs een vlies op onze tongen kregen, wat een uitlaatgassen daar! Geshopt en geshopt in Bolivia en een mooie zonsondergang gezien wat de hele lucht rood en oranje kleurde!

Na Bolivia naar Cuzco gereisd om de Machu Picchu te bezoeken! Om drie uur ´s nachts zijn we gaan lopen om bij de eerste 400 te zijn om de Huana Picchu (betekent oude berg) te beklimmen, de beroemde grote berg. Maar eerst nog 1,5 uur traplopen! Wat een conditie krijgen we hier :) Maar het was gelukt, we zijn bij de eerste 100 aangekomen..  En waarvoor we ook vroeg waren: de zonsopkomst op Machu Picchu! Wat een supermooi uitzicht over de oude stad en de grote berg.. Hoogtepuntje!

De 3,5 week van pa & ma zat erop en ik heb ze leren kennen als gulle gevers aan arme mensen! Arme mensen vind je hier genoeg. Was mooi om samen een tijdje te reizen! Zij zijn richting Lima gevlogen waarna ik doorgegaan ben naar de hoofdstad van Bolivia: La Paz! Ligt op 3800 meter in een vallei. Het land waar je omgerekend 1 euro voor een goed diner en een cola 20 cent betaald, goed voor het budget!

Gisteren met twee NL mensen de Death Road gedaan, van 4750 naar 1200 meter, langs afgronden, door waterfallen en het ontwijken van tegemoet komend verkeer --> op de fiets!! In 4 uur tijd meer dan 3500 meter supersnel afdalen is wel gaaf. Wel ingepakt met enkel- en kniebeschermers, helm en een speciaal pak :)

Hoop snel weer de bus in te kunnen naar de volgende stad want momenteel houdt mijn maag zo´n busreis niet vol.. Na vijf dagen mag ik wel bijna uitgedroogd zijn maar tam kan nog best de kroeg in :) Haha nee, duik bed in nu!

Ciao amigos, muchos besos!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bianca:
    19 augustus 2010
    Hola guapa!!
    Hoeraaah!! Weer een reisverslag van je!! Erg leuk om te lezen! Wat maak je geweldig veel mee. Enne... een goed gesprek met een gans is nooit weg toch?! Wat gaaf dat paps en mams bij je waren! Ik zie moeders al wandelen met haar houten stok. Maar ze doet het maar mooi!! Geniet!
  2. Linb:
    20 augustus 2010
    Heee chick!
    Mooi verhaal!! Ik heb ook super zin om de Colca Canyon te gaan lopen! Wat een avontuur met de grens! Achteraf gezien, geweldig! ;) Ga je zien in BA chica! Hoop dat ik tegen die tijd ook iets meer Spaans kan spreken en dat ik iets meer tegen je kan zeggen dan hasta pronto en BESOS!! Xx
  3. Ma:
    24 augustus 2010
    Dag lief verweg kind, het waren weer onvergetelijke weken.

En je kent het spreekwoord toch, Een rijke vrek wordt slechts op de handen gedragen, als hij begraven wordt.

Wind, tijd en kinderen kun je niet vasthouden.
    Gedachten hebben krachten, lieve Tamara, er loopt een draad onzichtbaar tussen jou en mij, een draad van liefde en die gaat nooit voorbij.
    Veel liefs Ma
  4. Sabrina:
    24 augustus 2010
    Liefste!!

Leuk verhaal!! Jij wordt echt goed in het complementeren van verhalen! Alles is nog steeds prima te visualiseren! hahaha!

Lieve krabbel van je mams, volgens mij hebben jullie er met z'n drietjes van genoten!

Laten we hopen dat we elkaar weer snel meeten online, dat was echt super!

Hebbie nog geen cash flow problems (anders stuur ik ff een postduif! haha)?

Dikke kus enneeuuhh..tot snel he! :)

Liefs,
    Sap
  5. Sarah Sollie:
    7 september 2010
    Heeeej Tammie,
    Leuk om weer van je te horen!! Zelf net op vakantie geweest dus zag je bericht nu pas. Volgens mij heb je nog steeds de tijd van je leven. Een supertijd die je nooit zal vergeten, maareeeh, ben wel weer benieuwd wanneer je weer terug komt hoor. Het is al zo lang geleden! Waarschijnlijk als je geld op is of zo. Gewoon weer even een nieuw baantje zoeken...
    Veel plezier maar weer!!
    liefs en xxx
  6. Jos:
    Lieve dochter van mij
    Hierbij wil ik je van harte feliciteren met je 26ste verjaardag. Ik hoop dat je, ondanks dat je ver weg bent, er een mooie dag van maakt.
    Wij nemen er in ieder geval vanavond één op.
    Veel plezier.

Pa.
  7. Lindsay:
    Lieve zus!

Gefeliciteerd met je 26ste verjaardag!
    Maak er een mooie dag van hopelijk niet alleen maar in de bus.
    Veel plezier nog en tot over een paar weken!

Lins
  8. Ma:
    20 september 2010
    Lief verweg kind, van Harte Gefeliciteerd met je 26 ste verjaardag. Je hebt bijna een jaar met prachtige dromen volgemaakt. Een jaar van zorgeloos blauw, en hopelijk tot gauw.
  9. gerry en henk:
    lieve tamara
    hartelijk gefeliciteerd met je 26steverjaardag
    we houden van je,en een dikke kus