Into The Wild.... The end of the world

10 oktober 2010 - Ushuaia, Argentinië

Tja, Bolivia begon en eindigde met het bezoeken van meer wc´s bij elkaar opgeteld dan ik ooit in NL heb gezien.... Dat was mijn gedeelte van de cultuur! haha wat een gedoe.. M´n maag kon de hoogte van 4000 meter niet normaal handelen maar dankzij antibiotica en veel coca-thee wel kunnen doen wat ik wilde..

De Death Road!! Van 4750 naar 1200 meter in drie uur downhill op de fiets... Van het ijs naast je in de bergen - zoeef langs stijle afgronden waar veel mensen dus de dood zijn ingereden - door watervallen heeeel hard naar beneden! Beneden zagen we ook diverse mensen met grote wonden en breuken, niet zo heel gek! La Paz (de hoofdstad) is erg leuk met vrij veel cultuur. De vrouwen in het traditionele gekleurde outfit met drie lagen geitenwollen sokken en hoepelrokken zijn best grappig :) Maar niet aardig! Zijn enorme krengetjes. Je kan alles op straat kopen, van gebakken varkenshoofden tot zonnebrillen en krijgt vaak nog geld toe ook, dank u :)
18 uur later van de bus naar Potosi, de hoogst gelegen stad ter wereld: 4600 meter! De zilvermijnen bezocht waar ze sinds 1500 goud, zilver, zink en nog iets winnen. Tussen 1800 en 1900 zijn er 12 miljoen slaven omgekomen en vandaag de dag werken de mannen er nog zo´n 16 uur per dag onder de grond. Het is er mega stoffig, pikdonker en de gangen zijn heel nauw, meestal sterven ze rond de 45 jaar.. Met dynamiet blazen ze een paar vierkante meter op wat wordt vervoerd in grote stalen bakken die over een rails naar buiten wordt gedrukt (een ton aan kilo´s!!)
En ze eten & drinken niks onder de grond omdat het lichaam dat niet verteerd, daarom eten ze elke dagen een kilo aan coca bladeren waar je veel energie van krijgt. Bolle wangen zie je overal :) Je kan dus een hele dag heel zwaar werk doen zonder honger te hebben!! Iemand die wil afvallen???

Daarna de grootste zoutvlakte ter wereld bezocht, het is zo wit dat het verblind zonder zonnebril! Helaas pindakaas geen foto´s want de camera was weer eens stuk.. Dus de grens met Paraguay overgestoken om een goedkope camera te vinden waar ik drie keer dood ben gegaan. Grensovergangen zijn doorgaans het meest gemakkelijke gedeelte van de reis maar hier werden we niet blij. Zoveel mensen daar, gekkenhuis, die aan je trekken en tegen je schreeuwen om iets te verkopen.. Tja, het blonde haar werkte eens in mn nadeel!

ARGENTINIE!! De bussen zijn lang....... Minimaal 24 uur van de ene naar de andere stad en duur dus.. Vooral na Bolivia!! Iguazu Falls, een van de mooiste parken ter wereld! The Devils Throat waar zoveel water elke minuut naar beneden valt, overal regenbogen en nog meer watervallen.. ´s Avonds ge-bbqt met gezellige mensen en zelfs nog de enige bar in de stad uitgezet! En na Iguaza was het tijd voor Buenos Aires, wat ´mooie luchten´ betekent. Twee leuke feestjes gehad en de leukste was toch wel het vrijgezellenfeest! Wat een lol... Evita´s graf bezocht en een salsa les. En vanaf BA elke keer ge-couchsurfed! Bij lokale mensen in huis die een bed of bank overhebben, gratis, gezellig en goed voor mn Spaans!

Patagonie, Into The Wild!! De grote bultrugwalvissen op een halve meter bij je vandaan, amazing! Ze baren de jongen in de baai aan het dorp en blijven daar tot februari voordat ze naar Antartica vertrekken. Vanaf het strand kan je ze zien spelen met hun jongen, salto´s maken en met hun staart op het water slaan. Als je ´s nachts in bed ligt kan je ze horen communiceren met hun sonar geluidjes! Op naar El Calafate voor de grootste gletsjer in Patagonie. Lichtblauw en elke paar uur barst er een ijsschots los met veel geweld...

Na twee luie dagen werd het tijd voor iets actiefs en naar El Chalten vertrokken waar je gratis in het Nationale park kan hiken. Vier dagen lopen, lopen en lopen... Met uitzicht op de Fitz Roy, meren, ijstoppen en gletsjers. Hoe mooi! En zelfs nog gekampeerd.. Jaja, met min 10 zonder matrasje met bevroren billen dus, haha en één uur slaap toch zonder ochtendhumeur wakker worden! Kan het wel :)

Op het moment ben ik twee weken in Ushuaia, het einde van de wereld... De meest zuidelijk gelegen stad ter wereld! Met maar 1000 km vanaf Antartica!! Een roadtrip gedaan, iglo´s gevonden, weer bevroren billen in een tent en de uizichten zijn fenomenaal... Life is good!! Gezeild over het Beagle kanaal naar een zeeleeuwen kolonie. Op de terugweg met windkracht 15 zeilend naar de kust met regen en zwarte wolken boven ons richting de ijstoppen....

Being in the nature
Surrounded by lakes and snow mountains
With a few people arround you

This is life.... And it´s good!

1. Linb:
    10 oktober 2010
    And so it should be! Klinkt verdomde goed meis!

Ben nu in Potosi, morgen de mijnen en daarna door naar de Salar! Wil je voor ARG nog wat tips misschien sturen? Ik ga er bijna aan beginnen! :) Zin in! Zker na jou mooie verhalen!

Ik zie je in ongeveer een maandje in BA denk ik! Zin in! (reis nog steed alleen en zal dat ook blijven doen btw..)

Xxxxx
  2. Lindsay:
    11 oktober 2010
    Zussie,

Klinkt allemaal goed, super foto's ook!
    Geniet nog van je laatste weeken/maanden daarginder!

Tot snel.

Dikke knuffel,
    Je zussie en Wilco
  3. Evelyn:
    11 oktober 2010
    Meissie! super verhaal! We hebben even opgezocht waar je precies zit :D Foto's zien er ook geweldig uit!! Geniet er mooi van skattien! En wie weet tot snel??? :D
    Dikke kus Evelyn
  4. annabel:
    12 oktober 2010
    Mooi verhaal, heb er geen woorden voor, vind het echt super stoer allemaal van je:)
  5. jan en riet:
    12 oktober 2010
    tamara leuk om weer wat van je te lezen je ziet wel wat van de wereld groeten van ons en tot ziens
  6. Sarah Sollie:
    18 oktober 2010
    Hoi,
    Wat super weer allemaal, het zijn net avonturen die je in een film mee maakt! Ga je ooit nog weer terug komen? Neem voor mij maar gebakken varkenshoofd mee dan, tasty...
    Wij hebben nog leuk nieuws, ik ben weer zwanger!
    kuzz Sarah