De reis van tam en mam & Ciao Panama!

13 maart 2010 - Panamá, Panama

Acht weken na het begin van het avontuur zit ik alleen op het balkon met uitzicht op de skyline van Panama city. Ma heeft vanmorgen het warme landje verlaten! En zal van 35 graden naar 5 gr gaan, brr. Gistermorgen met tranen uitgezwaaid na acht mooie weken! Daarna verkast naar een hostel om mensen te leren kennen.

Isla Robinson staat met stip bovenaan! Bounty eilandje middenin de caribische zee waar we hebben gesnorkeld, nieuwe vriendschappen maakten, fiesta's, slapen op het strand, elke dag verse lobster eten en kampvuurtjes stoken bij de KUNA indianen! Alleen waren de Kuna indianen verdeeld door geld want het waren 'prive' terreintjes op de eilanden maar dat mocht de pret niet drukken. De 2e avond met Edwin en Ben naar het hoofdeiland gegaan waar het afsluitende fiesta van vier dagen plaatsvond. Niet te filmen! Alle indianen waren dronken en er werd een ceremonie gehouden. Een grote schuur, donker, waar iets van 30 mensen waren, hangmatten hingen en men tot de goden riep. Net een film scene. Er waren twee medicijn mannen die mensen in trance brachten en wanneer ze half in de stoel lagen in een hangmat getild waar twee geurkaarsen brandden en twee kippen vastgebonden onder lagen die geofferd werden. Toch maar geen foto's gemaakt :)

Na vijf dagen kregen we weer zin in shoppen en uitgaan dus terug in de jeep met Adam en Christie waar we een paar dagen mee hebben doorgebracht. Helaas lagen ma en ik ziek op bed en ondertussen rennen naar de wc maar het was gezellig, haha.. En afgelopen maandag avond naar Metallica concert geweest!! Zo gaaf om Nothing else matters live te horen, en dat voor 85 dollar. Samen met drie jongens dus ik was vrij veilig tussen de headbengels!

En natuurlijk hebben we geshopt, geshopt en geshopt en ondertussen nog steeds naar de wc rennend! De ruines bezocht uit het jaar 1500 met op de achtergrond de sky raisers, hoe gek is dat. Vrienden gemaakt met de plaatselijke zwerver die telkens 'Allright bebee' tegen ons zei en ervandoor ging met mijn afgedankte veel te grote lompe bergschoenen, weg met die dingen. Plaatselijke folklore dans gezien (zucht!) en cultuur gesnoven in de meest oude wijk van Panama city, Casco Viejo. Over een paar jaar zal Panama city een tweede Miami zijn, de eerste wolkenkrabber staat er pas sinds 10 jaar.

De laatste twee nachten waren het meest warm tot nu toe en ma had zich compleet in gesmeerd met een heerlijk verzorgen gezichtmasker, van teen tot gezicht toe bleek dat er geen water meer uit de kraan kwam in het hotel! hihi dus een nacht zweten eroverheen en hoppa 13 uur het vliegtuig in! Dat was vast een geurig welkom met een babyzacht huidje op Nederlandse bodem!

Het is tijd om Panama te verlaten dus vanavond vertrekt mijn vlucht naar Cartagena in Colombia. Het land waar 80% van de drugshandel plaatsvindt, Pablo Escobar, de rumba op straat wordt gedraaid, goede party's en hopelijk m'n bruine tan weer terug krijg (ik zal niet klagen:)

So, Ciao Panama and Hola Colombia! Benieuwd wat de komende weken brengen zal.
Love, tam

ps mam, samen reizen met jou was mucha divertida!!

1. Sabrina:
    14 maart 2010
    schatje, mis je gezelligheid! Maar geniet van je berichten! Keep on going en 'tot snel'!
    Dikke kus,
    Sap
  2. Ma:
    14 maart 2010
    Es soooo frío aquí, el asiento del inodoro se queda hasta el culo congelado. Me largo de nuevo a la calidez de la Caribieen, te extraño mucho, y Colombia parece que mi belleza, disfrutar de ella. Gran abrazo Ma
  3. tineke:
    hey skattien

Mis je wel hoor!! Maar heerlijk om weer wat van je te horen.
    Nu begint je reis alleen.
    Man het lijkt al een hele tijd dat je weg bent maar het zijn nog maar 2 maanden....
    Heel veel plezier en geniet van je de tijd alleen en met het ontmoeten van nieuwe mensen..

dikke knuf van mij
  4. Alice:
    Hola Tamara,

Je gaat weer een nieuw avontuur tegemoet in Colombia. Metallica was dus geweldig! Volgens oma die je op dat moment aan de telefoon had was het een boel lawaai, hahaha.
    Hoop snel weer wat van je te lezen. Pas goed op jezelf he?

liefs van ons allen!! ook van oma!!!
  5. Lindsay:
    15 maart 2010
    Zusje!

dónde estás?
    Hoorde van pap dat Colombia niet zo'n succes was met alleen maar hoeren en cocaine.
    Jammer, hopelijk kun je snel naar een mooi plekje!

Uit het eitje wat ik van mam gekregen heb is een grote kangeroe gekomen, ben benieuwt wat er uit de blauwe komt.
    Hou je taai, als je daar weer een nieuw nummer kan vinden bellen we snel weer.

Liefs
    tu hermana
  6. Sarah Sollie:
    15 maart 2010
    Haaai,
    Hoe veel je kan meemaken in zo'n korte tijd.....onvergetelijk! het klinkt net als in de film. Zo kan je nog wel een tijdje doormaken.
    Liefs uit het saaie Kikkerlandje