Salida Costa Rica - Entrada Panama

18 februari 2010 - Boquete, Panama

Gister hebben we Costa Rica verlaten! Ahhh... De vier weken waren erg mooi, veel leuke dagen gehad en veel gezien.. Het is erg gemakkelijk om met de bus te reizen, het zijn touringcars die optijd rijden en waar je iets van 2 euro betaald voor een rit van drie uur. Overal kom je Nederlanders tegen zodat het lijkt alsof je in Spanje zit en op iedere hoek zie je stelletjes samenreizen die OF op huwelijksreis zijn OF net verloofd zijn OF elkaar daar hebben leren kennen. Die hebben we voorlopig dus genoeg gezien! -) Costa Rica is een optionele immigratie waard!

In Dominical was er nog zware regenval en onweer, zo mooi! Door de donder rammelde het hele huis, en wij ook in bed. Ook heb ik nog twee dagen met een oliefantenhuid rond gelopen, jeuk!! Mijn hele vel, behalve gezicht en schouders, was opgezet en rood. Geen idee wat het was maar het is weer weg.. Maandag een poging gedaan om walvissen te spotten maar helaas, nergens te zien. Wel zwarte dolfijnen en super mooie vissen tijdens het snorkelen! Hele scholen, hele felle kleuren en mega grote.

Na dinsdag zeven uur achter elkaar te hebben gereisd arriveerden we in Boquette (koud!! van 35gr naar 15gr) 2x bus, 1x taxi, 2x bus later. De grensovergang ging erg soepel en geen enge mannen met machinegeweren gezien en er is geen drugs in m´n tas gestopt -) Alhoewel de bagage niet eens gecheckt is. Vanmorgen een tour naar de koffieplantage gedaan, erg leuk! Van een vrucht (een koffieboon is een vrucht! Nooit gedacht) naar de koffiemachine kost 16 stappen. Als de vrucht rood is is hij rijp, plukken, pellen, wassen, voordrogen, drogen, bladiebla maar dan is er al acht maand voorbij voordat de boon in de koffiemachine kan! En er zitten vele werkuren in. De duurst betaalde koffie ter wereld is de Guessha waar men 108.000 dollar voor een pond bonen betaald. Donald Trumph is de klant hiervan :) De donkerste koffiebonen (zijn het langst geroosterd) zijn het meest bitter, bevat de minste cafeine en is in verhouding duurder omdat je 1,5x zoveel bonen nodig hebt voor een kopje.

Morgen de bus weer in richting Bocas del Toro waar we vier nachen verblijven! Daarna de San Blas eilanden en Panama city. Hasta luego! Ciao, besos tam

1. Joop Kraan:
    19 februari 2010
    Het is weer een prachtig verslag Tamara!
    En ook de foto's erbij geven een heel goede weergave.
    Alleen die muts!
    En was je het wel zuivere koffie die jeaan het snuiven was?
    En neem vooral wat van die Guessha voor ons mee!
    Danm kopen wij er wel Appelkanjers bij!!
    Veel reisplezier weer daar in Midden Amerika!
    Wij genieten wel lijdzaamvan de Hollandse winter.
    Joop Kraan
  2. Mara en Rudie:
    19 februari 2010
    Ola Tamara,

Leuke berichten en super mooie foto's!
    Is het daar nu regentijd dat er zoveel valt?
    Groeten aan je moeder!

Mara & Rudie
  3. Linb:
    20 februari 2010
    Wow! Zijn er al weer 4 weken voorbij! Time flies! :) Maar je hebt nog genoeg te gaan! ;)
    Heeel veel plz in Panama! Hoop dat je een beetje mooi weer krijgt!
    Tot je volgende verhaaltje! :)
    Xx
  4. Sarah Sollie:
    Heee daar,
    Wat mooi ziet het er weer uit! Nu weer een beetje kouder, je zou Nederland bijna gaan missen....
    Zelfs de regen is daar mooi. Leuk om je verhaaltjes iedere keer te lezen.
    Liefs Sarah
  5. Aletta:
    Hoi Tam,
    O, wat vind ik het fijn dat jullie samen zoveel moois meemaken. De foto's en verhalen spreken boekdelen en het is een genot om ze te bekijken en te lezen. Dus Tam, dit leven bevalt je prima en wens je nog veel meer avonturen toe.
    liefs Aletta