Zin in een nieuwe uitdaging!!

2 januari 2010 - Kampen, Nederland

Twee plaatsen zijn er in het toestel van Continental Airlines gereserveerd richting Midden Amerika op zaterdag 16 januari!! (Over 13 dagen al!) Om 13.30 uur stijgen we op, ‘we’ moeders en ik,  om samen Costa Rica & Panama te verkennen waar we binnen drie weken Spaanstalig hopen te zijn, genieten van zon-zee-strand en de nodige mooie en gekke dingen gaan meemaken. Acht weken later zal zij haar man, gebruind slank en hoogblond, op Schiphol in haar armen sluiten.

Vanaf Panama vervolg ik de reis naar Zuid-Amerika om daar rond augustus in Argentinië te belanden. Om het een beetje concreet te maken is voor de periode tussen Panama en Argentinië een globale planning gemaakt en natuurlijk een bucketlist opgesteld: (met dank aan Wiki!)

Costa Rica
Spaans leren, de eerste drie weken op Puerto Viejo – surfen – jungletochten – vulkanen bezichtigen/beklimmen.

Panama
- Het Panamakanaal is ruim 81 km lang en verbindt de Caraïbische zee met de Grote Oceaan. – eilandengroep Bocas del Toro en San Blas – duiken – overnachten bij een indianenstam

Ecuador
- Evenaar. - Nationaal Park Cajas; dit sprookjesachtige duizendmerenlandschap lijkt weggelopen uit een prent van Anton Pieck. Door de heuvels loop je van meer naar meer.

Peru
Machu Picchu is een stad van de Inca's die door de Spanjaarden nooit ontdekt en daardoor ook niet vernietigd is. Er is in deze stad nog veel van de Izza-beschaving terug te vinden. De stad Machu Picchu is gelegen tussen steile bergen, op een hoogte van ongeveer 2438 meter.

Peru/Bolivia
Het Titicacameer is het op één na grootste meer van Zuid-Amerika, met een oppervlakte van 8340 km². Het ligt in de Andes tussen Peru en Bolivia op 3812 meter boven de zeespiegel. Bekend zijn de rieteilanden van de Uros-indianen. Deze eilanden zijn gemaakt van riet (totorariet) dat langs de oevers van het Titicacameer groeit.

Bolivia
- Salar de Uyuni is met een oppervlakte van 12.000 km2 de grootste zoutvlakte van de wereld. -  Zilvermijnen; In Cerro Rico (rijke berg) wordt door mijnwerkers onder erbarmelijke omstandigheden zilver en mineralen gewonnen bij de hoogste stad ter wereld, Potosi (op ruim 4000 meter).

Chili
- paardrijden – Vuureiland (brrr). - Valparaíso wordt beschouwd als een van indrukwekkendste steden van Latijns-Amerika. De stad ligt op meerdere steile hellingen die uitkomen in de Grote Oceaan.

Argentinië
- bijkomen met veel goede wijn
- Iguacu watervallen: watervallen van de rivier Iguaçu op de grens tussen de Argentinië en Brazilië.

Met vandaag nog precies 13 nachten op Nederlandse bodem is het tijd voor de laatste voorbereidingen. De tasjesdieven worden op afstand gehouden door hangsloten, de laatste gadgets worden ingeslagen en veel dates gepand. Heb er veel zin in en hoop dat het mogelijk is regelmatig contact te houden met Nederland zodat ik me aan de belofte kan houden veel reisverhaaltjes te plaatsen!

Pa, zusje en wilco, oma, nick, en de liefste vriendinnetjes, ga jullie missen maar ben zo weer in Nederland om de laatste roddels en knuffels in te halen! Thanks voor jullie support en kijk stiekem alweer uit naar gezellig wijntjes doen en sterke verhalen vertellen!

Keep in touch! Liefs tam

1. Lindsay:
    2 januari 2010
    Lieve zus,

Geniet nog even van ja laatste daagjes in Nederland,
    we zullen je missen en hopen veel leuke dingen die je meemaakt te kunnen lezen.

Dikke knuffel,
    Wilco & Lindsay
  2. Rene van Diermen:
    Tam ( super chick :p) ,

Super gaaf en stoer. Ben benieuwd naar de dingen die je gaat meemaken. Spannend!

x

rene
  3. Linb:
    3 januari 2010
    Reken maar dat ik je site in de gaten ga houden.. Ben errug benieuwd naar al je avonturen.. Gedeelte Peru-Bolivia-Chili-Argentinie ga ik ook meepakken dus daar zal ik met buitengewoon veel spanning naar uit kijken.. ;)
    Héél veel plezier over 12 nachtjes en nu nog fftjes in NL! :)

Dikke kus,
    Lin
  4. Linb:
    3 januari 2010
    Ps. Ik heb net nog even ons vliegschema bekeken.. Wij zijn rond 10 augustus in Peru.. Heeeel misschien kunnen we elkaar dan toch nog meeten, mocht t precies zo uitkomen met onze reizen.. ;) We'll see!!
  5. Willemijn:
    Hee Tam!
    Hopelijk wordt 2010 een jaar met veel mooie avonturen voor je. Ik ga ze in elk geval volgen!
    x Willemijn
  6. Aletta:
    Lieve Tam,
    Met gemengde gevoelens zie ik jullie straks vertrekken. Maar weet dat ik bere-trots op je ben en zeker ook op mijn zussie.
    Avonturiers, maak er de tijd van jullie leven van.
    liefs Aletta
  7. annabel:
    3 januari 2010
    ziet er goed uit meid!!!!!!!!!!
    Tot vrijdag Kuzz
  8. Sabrina:
    Liefste Tam!

Deze eerste Blog voorspelt veel goeds, het schrijven gaat je goed! Je weet dat ik je onwijs ga missen, maar dat ik het top vind dat je gaat! Geniet van elke dag en maak er helemaal jouw ding van!

Hele dikke knuf!
    Sap
  9. Coen:
    heyy tam,

Super stoer dat je dit gaat doen! Ben benieuwd naar je verhalen..

groetjes Coen
  10. Chris:
    hey Tamara,

Ik wens je onwijs veel fun enne denk eraan:

...waar je ook gaat, daar ben je...

groetjes! Chris
  11. Evelyn:
    4 januari 2010
    lief vriendinnetje van me! Geniet van de mooie dingen die je gaat beleven, voor je het weet is het voorbij!en ben je weer terug in Kampen!We houden je site in de gaten ( die ga je nu wel bij houden he ;) ) en tot vrijdag, nog even gezellig wijntje doen! Kus Evelyn
  12. Nico, Iris en Jonas Bakker:
    Hoi lief nichtje,

spannend dat jullie nu echt bijna weg gaan. Via tante Gerry weet ik natuurlijk al een heleboel. Geniet ervan en doe ook een klein beetje voorzichtig.

liefs ook namens Nico en Jonas van Iris
  13. gerry en henk:
    Lieve Taatje

Wij zijn verschikkelijk trots op jouw,dat jij je dromen waarmaakt,en dan ook nog eens twee maanden samen met je moeder.Iets wat jullie samen nooit zullen vergeten.In gedachten
    gaan wij met jullie mee.We zullen jullie missen.Heel veel liefs.
  14. Mara en Rudie:
    Hoi Tamara,

Heel veel plezier en succes de komende maanden!

groeten
  15. Ma:
    5 januari 2010
    Lieve Tamara, dankzij jouw mag ik ook acht weken reizen.
    Hopelijk zet je mijn niet eerder op het vliegtuig dan de afgesproken datum ( hi hi )

Big mamalou
  16. tineke:
    6 januari 2010
    He lief vriendinnetje

Daar ga je dan over 10 dagen alweer. Super gaaf klinkt het allemaal wat je gaat doen.
    Ik ga de wijntjes, bijkletsen en je gezelligheid missen.
    Ik wens je een super tijd!! en houd je site in de gaten (bijhouden he ;) )

eerst nog ff je afscheidsfeestje en avondje meeten....

dikke knuf Tinus
  17. Lianne:
    7 januari 2010
    Dushi!
    Heel erg veel plezier! Wat een lange tijd! Hier is alles ook nog heerlijk! Goeie website he;)
    X Lianne
  18. Sarah Sollie:
    11 januari 2010
    Hoi,
    Wat klinkt dat allemaal super zeg!! Hopelijk heb je daar een super tijd en kun je alles doen wat je graag wilt. We zullen je missen, maar ik heb nog een aandenken aan je....de laarzen, haha!! Ze zitten goed. Nou, geniet ze en kom met grote verhalen weer thuis.
    Liefs Sarah
  19. Becky:
    12 januari 2010
    He Tammie,

Nou....nog een klein weekje en dan is het weer de wijde wereld in!!!! Ik zou zo meegaan in je grote backpack ;-)!
    Ik ben er benieuwd naar je verhalen en ervaringen, misschien haal ik dan mijn (inmiddels verstofte) backpack ook nog eens uit de kast om die kant van die wereld te ontdekken!
    Genieten he en maak er een TOP-tijd van met alles wat je gaat doen en alle nieuwe mensen die je gaat ontmoeten!

Moeder Bottenberg ook een super tijd gewenst!!!
    xxx Rebec.
  20. Carin:
    17 januari 2010
    Ha die Tammara,
    Zoals je in je verhaal hierboven al begon, moest je reis vooral spannend zijn. Nu het is ook echt spannend begonnen zeg.
    Eerst al afgelopen zaterdag toen ik jullie onderweg belde naar Schiphol. Je wist niet zeker of je wel een reispapier voor Amerika bij je had. Daarna het gedoe bij de douane nu Tamara spannend is jullie vakantie in iedergeval wel begonnen. Ik wens je een hele fijne en spannende vakantie toe en ik kijk al weer naar je vogende reisverslag uit. Doe je moeder de groeten. Zeg heeft dat gelukspopje jullie gelukgebracht of heb je die lui daar direct al omgekocht hihi. Liefs Carin
  21. Linb:
    18 januari 2010
    Hee schattie!
    En opeens ben je weg! Wow! Ben erg benieuwd naar je eerste belevenissen! Geniet, geniet en geniet!
    Dikke kus!
  22. Lindsay:
    19 januari 2010
    Zus,

Het wordt tijd voor je eerste verhaal!
    Mam is je al voor!
    Vergeet geen leuk souveniertje voor in onze kast mee te nemen he;) haha

Kus